Tereprali vs. tájékozódási rali - a hétvégén Mohácson jártunk

2010. március 31. - 17:50

Az elmúlt hétvégén Mohácson rendezték meg a Terep-rallye Országos Bajnokság első fordulóját. Kíváncsiságból szombaton ellátogattunk Mohácsra és megnéztük magunknak milyen is egy ilyen tereprali futam.

Gondolom én sokan egyből azt kérdezik magukban, hogy pontosan mi is a különbség a tereprali és a tájékozódási rali között?? Nos a válasz egyszerű.

 

Amit mi csinálunk az a tájékozódási rali. Ez a versenyforma is terepen zajlik, igazi terepjárós, off-road-os kihívás. Nálunk a verseny lényege az, hogy megadott szintidő alatt teljesítsd a távot és közben a lehető legtöbb elrejtett tájékozódási pontot érintsd és válaszolj a ponthoz tartozó kérdésre (ami természetesen csak az adott ponton fejthető meg). Az nyeri a versenyt aki a legtöbb tájékozódási pontot érintve, a legtöbb helyes megoldást beírva a feladatlapra szintidő alatt beér a célba. (Természetesen a KRESZ betartása mellett.) Nálunk az itiner lényegében egy GPS koordinátákból álló lista, az érintendő feladatpontokat tartalmazza. A navigátor dolga az útvonal megtervezése, hogy minél optimálisabban és ezáltal minél gyorsabban eljusson a csapat a következő feladatpontra.

A tereprali ezzel szemben profi gyorsasági versenysport. Náluk a versenynek egyetlen célja van: minél gyorsabban teljesíteni a kijelölt pályákat a szigorú szabályok figyelembevételével. Az nyeri a versenyt aki a teljes versenytávot a legrövidebb idő alatt teljesíti. Zárt pályás verseny ez, legalábbis a gyorsasági szakaszok esetében. A gyorsaságik közti úgynevezett etapokon nem mérik a versenyzők idejét, itt a KRESZ betartásával kell közlekedniük. Náluk az itiner lényegében abból áll, hogy méterre pontosan meg van adva felülnézeti térképecskékkel (kereszteződés rajzokkal), hogy hány méter múlva milyen kanyar jön vagy mire kell figyelni. A navigátor dolga minél pontosabban és minél jobb ütemben tájékoztatni a pilótát a következő "eseményről", akinek pedig úgy kell vezetnie, hogy vakon hisz a navigátora szavának.

Mivel a profi tereprali nagyon költséges sport, azok számára akik relatív kis költségvetéssel rendelkeznek ámde szeretnék kipróbálni a sportágat a szervezők létrehozták a Challenge és az OPEN kategóriákat. Az OPEN kategóriában lényegében bárki elindulhat pár alapvető feltétel teljesülése mellett: négykerék meghajtású terepjáró, zárt ruházat, E jelű bukósisak, poroltó. Ezek mellett természetesen szükséges egy B kategóriás jogosítvány és sajnos ki kell váltani hozzá MNASZ licenszt is, de ez csak egyszer szükséges. Az OPEN kategória nem képez versenysorozatot, az aktuális versenyhétvége rendezője döntheti el, hogy kiírja-e az OPEN kategóriát vagy sem. Ez a kategória ténylegesen a belépő azok számára akik szeretnék kipróbálni a terepen száguldást.

A Challenge kategória valamivel komolyabb, ez már éves bajnokságot jelent. Kicsit komolyabbak a feltételek (pl. kötelező bukócső), de az élvezet is nagyobb: ide már érdemes kicsit jobban felkészített (ámde még mindig amatőr) versenyautókkal nevezni. Ebben a kategóriában jópár Bamako-s barátunk indul, egyre többen érzik úgy közülünk, hogy kipróbálnák magukat és a terepversenyzés ezen műfaját is.

Nem titkolt célunk, hogy mi is szeretnénk bekerülni a tereprali köreibe és egyszer feljutni a nagyok közé. Először természetesen a Challenge kategória a cél aztán majd meglátjuk mit hoz az élet. Mindenesetre kacsintgatunk. :) Ez persze nem azt jelenti, hogy nem élvezzük amit most csinálunk, sőt! Csak szeretnénk kipróbálni mást is és minél többet autózni! :)

A múlt hétvégén tehát ellátogattunk az idei első országos megmérettetésre. Az idő igencsak esős volt, dagonyáztak rendesen a versenyzők. Mi meg áztunk s fáztunk a pálya szélén. :) Hamarosan jelentkezem a képekkel!

norbee 1 komment

Kommentek

Gabibaby - 2010. április 1. - 16:34
Jajj de jó volt nektek!!! Azért én sem panaszkodom :P képekeeet...képekeeet!!!



A kommenteléshez be kell jelentkezned!