2010. január 17. - 18:46
A reggeli eligazítást követően a Snickers Team tagjai Mantova mesébe illő főteréről rajtolva vágtak neki a 2.napi Mantova - Perpignan majd' 1200 kilométeres szakasznak.
A Mantovaból 8.26 perckor rajtoló csapat ezekben a percekben 22.14 perckor, még éppen szintidőn belül érkezett meg Perpignanba.
Beszámolójuk szerint néhány feladatot az idő rövidsége miatt nem sikerült megoldaniuk, de összességében jól sikerült a napjuk. Lustee elmondása szerint a feladatok jók és nagyon szép helyeken járnak.
A megmondókám szerint Pergnan: (katalánul: Perpinyà) nagyváros Franciaország délkeleti részén, Languedoc-Roussillon régióban, Pyrénées-Orientales megye központja.
A kontinentális Franciaország legdélibb nagyvárosa, amely a tengerparti síkságot magába foglaló Roussillon tájegység központja, sok vonatkozásban már a szomszédos Katalóniával rokon. A település egy újonnan kialakult és rendkívül népszerű tengerparti üdülőkörzet központja.
Sok évszázados története során a város még önálló királyság székhelye is volt, 1276-1344 között a mallorcai királyok laktak az itteni várban. De már a rómaiak is kikötőt létesítettek az akkor még tengerparti városnál. Volt egy ideig önálló grófság, majd a Mallorcai Királyság megszűntével Katalóniához tartozott. A XV. században átmenetileg francia kézre jutott, de azután visszakerült a Spanyol Királyság birtokába. Csak a XVIII. században lett véglegesen francia birtok, 1659-ben az úgynevezett pireneusi béke véglegesítette Franciaország uralmát a hegyláncig terjedő partvidéken. A katalán hagyomány azonban mindmáig érezhető, a lakosok jelentékeny része beszéli a katalán nyelvet.
A holnapi szakasz az egyik legkönnyebb szakasza a versenynek, a tekintélyes táv ellenére. Hajnali 5 óra körül rajtolnak és este 10-re kell az almeriai kikötőbe érniük, ahol bekompol a mezőny. IRÁNY AFRIKA! :-)
2010. január 17. - 15:04
Néhány perccel ez előtt a fiúk arról számoltak be, hogy tegnapi eredményeik alapján jelenleg sok más csapattal holtversenyben a 3. helyen állnak. A kialakult holtverseny miatt a versenybíróság jelen pillanatban a 8. helyen sorolja a Snickers Team-et.
Lustee és Norbee már a francia tengerparton autózik. Nagyjából a mai napra előírt táv felén vannak túl, úgy, hogy a mai 15 feladatból már 6 feladatot oldottak meg sikeresen. Szintidőn belül szeretnének ma is célba érni, ami azt jelenti, hogy legkésőbb 22.30-ig kell megérkezniük Perpignanba.
Jó utat Nekik!
Hajrá Fiuk! Hajrá Snickers Team!!
2010. január 17. - 14:01
A tervezett verseny útvonal a napi szakaszokkal:
2010.01.16. Budapest - Mantova
2010.01.17. Mantova - Perpignan
2010.01.18. Perpignan - Almeria
2010.01.19. Nador - Merzouga
2010.01.20. Merzouga - Merzouga
2010.01.21. Mergouga - Tinerhir
2010.01.22. Tinerhir - Mhamid
2010.01.23. Mhamid - Assa
2010.01.24. Assa - Tarfaya
2010.01.25. Tarfaya - Cap Draa
2010.01.26. Cap Draa - Sidi Ifnii
2010.01.27. Sidi Ifni - Tafraoute
2010.01.28. Tafraoute - Taliouine
2010.01.29. Taliouine - Agadir
2010. január 17. - 00:28
Hát, ilyen se volt még: beértünk emberi időben a célba! :) 10 perc híján 13 órát autóztunk és ez alatt az idő alatt kicsivel több mint 900 km-t tettünk meg. Elértünk Budapestről Mantovába, és most itt csücsülünk kényelmesen a szálló halljában. Átvettük a lefoglalt szobánkat, nem pont úgy mint tavaly: ezúttal nem csak egy órát alszunk, és nem csak az egyikünk zuhanyzik. Pihenni fogunk! :)
Az útról annyit, hogy az európai szakaszt nem nekünk találták ki. Sajnos az autónk annyira lassúcska, hogy helyenként csak 70 km/óra sebességgel haladunk a pályán, van hogy 110-el, de az átlag 90. És természetesen autópálya autópálya hátán, sajnos ez vele jár, muszáj átjutni valahogy Afrikába. Egy szó mint száz, lassan haladtunk nagyon, és éppen csak sikerült beérnünk a 12+1 órás szintidő alatt. 12 óra alatt elvileg plusz pont jár, 13 óra után pedig pontlevonás. A hírek szerint a mai szakasz szintidő alatt teljesítéséért mégse jár plusz pont, és mi beértünk 13 óra előtt, szóval a megszerzett pontjaink megvannak.
A feladatok közül (összesen 16 darab volt) sajnos egy darabot ki kellett hagynunk, hogy ne késsünk ki. Az utolsó feladat csak pár méterre volt tőlünk amikor elszáguldottunk mellette a pályán fájó szívvel. Ez a feladat 10 pontos volt, szóval ha minden igaz és nem büntetnek meg és nem derül ki semmilyen turpisság akkor 10 ponttal vagyunk a 100%-os csapatok mögött. Szerintem ez nem olyan rossz, sőt. Itt vannak akik akár 130-cal is tudnak menni! :))
Az európai szakaszon az a célunk, hogy minél kisebb hátrányt szedjünk össze, hogy aztán Afrikában megmutathassuk, hogy valójában mit tudunk mi!:)
Szorítsatok holnap is értünk, a cél Perpignan városa a Francia riviérán! Mi most elmegyünk aludni, reggel 7-kor gyülekező, fél 8-kor eligazítás és 8-kor RAJT!! :)
2010. január 16. - 23:44
Városligeti Műjégpálya, 2010. január 16. reggel 5.45 perc
Hideg reggelre ébredt ma Budapest. A hőmérők alig mutatnak többet -10 foknál. A Park Fermében sorakozó autók árván, befagyott szélvédőkkel és ablakokkal, jeges hangulatban várták gazdáikat.
A jégpályára sorra érkeztek a szervezők. Nagy volt a sürgés-forgás, ami nem csoda, hiszen az utóbbi napok váratlan és sajnálatos eseményei miatt a szervezőknek alig két napjuk maradt arra, hogy a résztvevők számára a lehető legbiztonságosabb "vészforgatókönyvet" kidolgozzák és megvalósításák. Egy egész év munkája tűnt el pillanatok alatt a sülyesztőben és bizonyos, hogy szerda éjjel a szervezői irodában SENKINEK, legvadabb rémálmában sem jutott eszébe, hogy ilyen szomorú körülmények között indul útjára alig két nap múlva az 5. Budapest-Bamako. Kereken 500 induló 188 autóval várta a "Nagy Afrikai Futam" indulását, így nem csoda, hogy a tegnap esti bejelentést követően az általános csalódottság szele lengte át a mezőnyt.
7.30 perckor megérkeztek "Hőseink" is. Norbee és Lustee a tőúlük megszokott módon mindenkivel, akik rájuk volt kíváncsi szívélyesen és kedvesen beszélgetett, miközben szeretett Patroljukon az utolsó simításokat végezték.
8.25 perckor Villám Géza a Budapest-Bamako kitalálója hivatalosan is megnyitja a rajtceremóniát és reményét fejezi ki, hogy a következő évben a futam visszatérhet fekete-Afrikába, majd 00 rajtszámú Pugeot 504-ével áthajt a rajtkapun, nyomában a 100-as rajtszámot viselő Miss Hungary Touareg Rally Teammel, fedélzetén két aktuális szépségkirálynőnkkel Sedült Orsival és Budai Zsuzsival. Őket követve a szervezői, majd az orvosi csapatok autói haladnak át a rajtkapun.
8.43-kor a 38-as rajtszámot viselő Nissan Patrol volánjánál Lehotzky Norberttel (alias Norbee), és a navigátori ülésben Lukács-Tóth Kálmaánnal (alias Lustee),elrajtol az első verseny csapat a 2010-es Budapest-Bamakon és vág neki az első napi Budapest - Mantova 833 kilométeres útnak.
De hova is érkeztek ma este?
A "megmondókám szerint: Mantova vátrosát nagyjából i. e. 2000 körül alapították a Mincius folyó dűnéin, egyfajta szigeteken, melyek természetes védelmet nyújtottak. Az i. e. VI. században etruszk falu volt, melyet az etruszk hagyomány szerint Ocno alapított újjá. Neve az etruszk Mantus, az alvilág istenének nevéből származik. Először a gallok, majd a rómaiak hódították meg az első és a második pun háborúk között. Nevét a rómaiak összetévesztették Mantóéval (Teiresziasz lánya). A faluban ezek után Augustus veteránoknak adományozott birtokokat.
Érdekessége, hogy Shakespeare, Rómeó és Júlia című tragédiájában a címszereplő Rómeó száműzetése után Mantovába utazik. Itt vásárolja a mérget, mely később halálát okozza.
Nemrég beszéltem Norbeeval telefonon. Szintidőn belül szerencsésen megérkeztek az esti céhoz. Az úton nem volt semmilyen különösebb, említésre méltó gondjuk, kivé talán, hogy reggel egy kissé makrancos volt a Patrol kuplungja, de megjavult, amint megfenyegették szerelővel. Nemhiába, a pedagógiai lényege a szigor!
A holnap reggeli eligazítást követően 8.00-kor vágnak neki a Mantova-Perpignan szakasznak.
2010. január 15. - 23:04
A döntés megszületett. A Budapest - Bamako célja idén nem Bamakóban lesz. Idén a verseny csak Marokkóig tart. Az eredeti versenyútvonal január 23-án hagyta volna el Marokkót és 24-én lépett volna be Nyugatszahara területére ami lényegében elaknásított terület. Oda tehát nincs értelme lemenni így 23-a után egyenlőre számunkra ismeretlen útvonalon teszünk egy kisebb-nagyobb karikát Marokkóban és január 29-én célba érünk Agadir városában. Bármennyire is fáj az igazság, ezek már tények. Az alábbi térkép részleten láthatjátok hol van Agadir és ahhoz képest hol van Bamako.
Csak a lényeg marad le: a sivatag, a szavanna, az igazi fekete Afrika, a szamarak, a tevék, a meleg és még sorolhatnám. Nem mondom, sokan örülnének egy marokkói túrának, de mi nem erre készülünk egy éve.
Fontos megjegyezni, hogy a szervezőket semmilyen mértékben nem hibáztatjuk, a döntésük mellett kiállunk és támogatjuk őket ebben. Nagy volt a felelősség a vállukon és szerintem a körülményekhez képest jó döntést hoztak. Ahol ember életek forognak kockán az már nem játék. Az egyetlen kérdés csak az, hogy a Külügy miért várt ilyen sokáig, miért csak 2 nappal a rajt előtt hozta napvilágra az álláspontját? Soha nem fogjuk megtudni.
A lényeg, hogy bár kicsit csorbult lelkesedéssel, de holnap reggel 8-kor elrajtolunk a Városligeti Műjégpályáról, hogy eljussunk a marokkói Agadir városába.
2010. január 15. - 11:34
Az RTL Klub Reggeli című műsorában ma nyilatkozott a futam kitalálója Villám Géza (Szabó Gál András) és a futam igazgatója Polgár András is. A videót ITT lehet megnézni. Egyenlőre nem tudtunk meg semmi újat. A szervezők is szertnék ha a Bamako tényleg Bamakoban érne véget, de elmondásuk szerint a helyzet folyamatosan változik, óráról órára új híreket kapnak. Ahogy kivettem a szavaikból ma délután sem fogunk konkrét választ kapni a végcélra vonatkozóan, a módosítások lehetőségét szerintem fenntartják Marokkóig.
Az előkészületek megkezdődtek, Polgár Tamás elindult hajnalban Marokkóba, hogy a pályát meghosszabbítsa, és legyenek további feladatok és útvonal a biztonságos marokkóban kijelölve.
A szervezők ma is egyeztetnek a Külügyminisztériummal és gondolom így lesz ez a marokkói szakaszok alatt is. Szabó Gál András szerint a helyzet nem kifejezetten rosszabb mint a korábbi években, de a külügy még eddig nem gyakorolt ilyen nyomást a rendezőkre. Szerintem ha Ő lenne a futam szervezője, ugyanazt mondaná mint 2008-ban:
Nem hajthatunk fejet a terrornak. A terrorizmus világunk egyik kellemetlen mellékterméke, amivel élni kell tudni. Ha a terroristák előtt meghajlunk, azzal legitimizáljuk a törekvéseiket és további zöld utat adunk a terror terjedésének. Nem hagyhatjuk, hogy terroristák irányítsák az életünket!
2008. január 4-ei sajtóközlemény
A Külügyminisztérium jelenlegi besorolásai:
Mauritánia: csak halaszthatatlan esetekben tanásolcsja az utazást (II. Fokozatú kockázat)
Mali: nem tanácsolja az odautazást (II. Fokozatú kockázat)
2010. január 15. - 00:11
A mai bejelentés után próbáltuk kitalálni, hogy mi lesz. A gépátvételen beszéltünk sok emberrel, senki nem tudja mi lenne a legjobb, de abban mindenkivel egyetértettünk, hogy ez egy játék, ismerjük a kockázatát, veszélyeit, tudjuk hogy nem európai országokról van szó, ennek megfelelően a körülmények és a közbiztonság sem európai szinvonalú, de a játék veszélyeit nem szabad félvállról venni, és nem ér annyit hogy saját testi épségünket komolyan kockáztassuk. Elég nehéz, sőt valószínüleg nem lehet jó döntést hozni.
Ha a szervezők úgy döntenek, hogy irány Bamako, marokkóig az előre tervezett és lejárt útvonalon, onnan pedig minden nap a pillanatnyi helyzettől függően, akkor az könnyelműségnek tűnik. Bizonyos információk szerint a helyzet nagyon hasonló mint 2008-ban amikor a Dakar rally elmaradt, de a Budapest-Bamako ugyanúgy elindult és el is jutott probléma nélkül Bamakoba. A magyar Külügyminisztérium szerint a helyzet komoly, a terror fenyegetettség nagyon erős és a versenyzők komoly veszélyeknek vannak kitéve. Ezek tudatában mi sem lépnénk át szívesen a veszélyesnek ítélt területre.
Ha a szervezők megfogadják a külügy ajánlását, és nem lépünk át a veszélyes terültre, akkor a jelenlegi útvonal szerint legkésöbb a marokkói mauritán határon, január 24-én vége lesz a versenynek, 7 nap kocsikázás után. Illetve lehet még versenyezni marokkóban is, elég változatos terület, van ott minden, még kis sivatag is, de a versenyhez felírt pálya kell, feladatokkal, itinerrel. Nem véletlen történik a pályaírás ősszel, a feldolgozáshoz és itiner íráshoz időre van szükség. Nem elképzelhetetlen, de mindenképpen problémás, és kétes kimenetelü hogy mi sül ki belőle.
Ma este a Symbol-ban rendezett Bamakos ismerkedési bulin a futam megálmodoja azt mondta nyilvánosság elött, hogy a Budapest-Bamako elindul január 16-án és február 1-én célba ér Mali fővárosába Bamakoba. Ezt nem tudom mennyire lehet hivatalos kijelentésnek venni, de idén a futam szervezője és lebonyolítója nem azonos a futam kitalálójával.
Ami biztos, hogy holnap, január 15-én 17:00-kor hivatalos eligazítás és sajtótájékoztató a Városligeti Műjégpályán. Kiváncsian várjuk hogy mit fogunk hallani, hiszen nem lenne rossz tudni hogy 6 napig leszünk hidegben, és lassan jön a meleg időjárás, vagy három hétig leszünk a télben mire hazaérünk. Meg egyébként sem rossz tudni hogy hova megy az ember.
Személy szerint én nagyon szeretnék Bamakoig menni, hiszen erre készültünk hónapokat, gyakoroltunk, szereltünk, ötleteltünk. Szerencsére voltunk már ott, így tudjuk mi vár ránk, tudjuk hogy igen, jó lesz ott pár napot pihenni a több mint két hetes verseny után. A tavalyi verseny során sokszor gondoltunk rá, hogy de jó is lesz a medence partján napozni. Persze cseppet sem elhanyagolható tény az sem hogy ott januárban is 30-40 fok van. Szóval nagyon jó lenne, de nem minden áron, hiszen nekünk nem elég oda lejutni a veszélyes területen keresztül, de vissza is kell jönni onnan, ugyanarra...
2010. január 14. - 23:06
Nohát, Lustee sem szeretett volna lemaradni tőlem a híressé válás rögös útján ezért gyorsan bekerült a ma esti Fókuszba egy szösszenetnyi intejúval. :)
A Fókusz ismétlését ITT nézhetitek meg. A Bamako-s rész 11:40-től 16:45-ig tart. Lustit 15:43-kor láthatjátok! :)
2010. január 14. - 22:48
Kedves Mindenki! A mai nap folyamán átestünk minden adminisztrációs és technikai átadás-ellenőrzés-átvétel procedúrán, a gépet leparkoltuk a Városligeti Műjégpályán található Parc Fermébe. Aláírtunk mindent, bemutattunk minden okmányt (vízumok, oltási könyv, biztosítások, útvonalengedélyek stb), számot adtunk a szabályrendszer ismeretéről egy 10 kérdéses minimum vizsga keretében, tüzetesen átvizsgálták a kocsit, hogy megfelel-e minden biztonsági előírásnak és mindezek után felragasztották rá a vadiúj, csillivilli rajtszámunkat, amit ezúton szeretettel tudatok Veletek:
38
Azt még ugyan nem tudjuk hova tart majd a verseny és azt sem, hogy meddig, de egy biztos: szombat reggel 8 óra magasságában elrajtolunk a Műjégpályáról! Jertek ki és integessetek el minket! :)